poczta elektryczna: gnosis@gnosis.art.pl |
Bibliografia GNOSIS |
Bibliografia
judaistyczna Benedetto
Bravo, Ewa Wipszycka, Historia starożytnych
Greków, t. 3, Okres hellenistyczny, Warszawa 1992 — znakomita
panorama świata hellenistycznego od Aleksandra Wielkiego po początki
rzymskiej hegemonii, uwzględniająca najnowsze badania i dyskusje
historyków. Szczególnie dla nas wartościowe są rozdziały: VIII, o
sytuacji politycznej i kulturowej Żydów Palestyny oraz diaspory w ówczesnym
świecie (s. 308-354) i XII, o fermencie religijnym późnego antyku (s.
492-521). Martin
Buber — Opowieści rabina Nachmana.
Przeł. Edward Zwolski. Editions du Dislogue, Paryż 1983.
— Opowieści Chasydów. Przeł. Paweł Hertz. W drodze, Poznań 1986.
— Ja i ty. Wybór pism filozoficzynch. Przeł. Jan Doktór. I.W. Pax, Warszawa
1992. Abraham
Cohen, Talmud. Cyklady, Warszawa
1997. L.
Ginsberg, Legendy żydowskie. Cyklady,
Warszawa, 1997. Roland
Goetschel, Kabała, tłum. R. Gromacka — krótki przegląd historii
mistycznego nurtu w judaizmie od Qumran po system Izaaka Lurii. Robert
Graves, Raphael Patia, Mity
hebrajskie. Cyklady, Warszawa 1993.
Abraham
Joshua Heschel, Pańska jest ziemia.
Wewnętrzny świat Żyda w Europie Wschodniej. Przeł. Henryk
Halkowski. Tikkun, Warszawa 1996. Księga
Jecirah. Klucz kabały.
Tłum. M. Prokopowicz, Warszawa 1994. Paul Johnson, Historia Żydów, tłum. M. Godyń, M. Wójcik, A. Nelicki, Kraków 1993. — niezwykłe dzieło angielskiego historyka, autora wydanych w Polsce, Historii chrześcijaństwa i Historii świata. Książka fascynująca i jednocześnie kompetentna. Interesujący nas okres dziejów przedstawiony jest w rozdziale II, Judaizm, s. 89-179.
Bohdan
Kos, Kilka podstawowych pojęć kabały i mistycyzmu żydowskiego,
Gnosis 10, tCHu, Warszawa 1998. Bohdan
Kos, Małgorzata Krych, Kabbala żywa
— artykuł zamieszczony w nr. 339-340 (1983) miesięcznika „Znak” (s.
295-309) — krótki, ale ważny wykład historii i doktryny kabały żydowskiej. Lawrence
Kushner, Miód ze skały. Wizje odnowy mistyki żydowskiej. Dom wydawniczy
Rebis, Poznań 1994. Jiri
Langer, 9 bram do tajemnic Chasydów.
Przeł. Anna Golewska. S.I.W. Znak, Kraków 1988. Jan
Legowicz, Historia filozofii starożytnej
Grecji i Rzymu, Warszawa 1973 — podręcznik nienowy ale do dziś
niezastąpiony. Okres czwarty. Teistyczno-filozoficzna umysłowość
Cesarstwa Rzymskiego (s. 395583) daje dobre wyobrażenie o głównych
nurtach religijno-filozoficznych epoki, oraz o relacjach między przenikającymi
się lub zwalczającymi opcjami: neopitagorejską, późnoplatońską,
neoplatońską, żydowską (aleksandryjską), gnostycką i wczesnochrześcijańską. Grzegorz
Mitrowski, Kosmos Bóg Czas,
Katowice 1993 — stanowi znakomitą egzemplifikację tezy Lwa Szestowa
przez analizę greckiej i żydowskiej (chrześcijańskiej) postawy wobec
czasu. Opcje: kosmocentryzm i teocentryzm nie dają się zredukować ani
pogodzić. Nachman
z Bracławia, Puste krzesło. Odnaleźć radość i nadzieję. Przeł. Jerzy
Moderski, Rebis, Poznań 1996. Hilary
Nussbaum, Przewodnik judaistyczny
obejmujący kurs literatury i religii. Wyd. Artystyczne i Filmowe,
Warszawa 1990. Opowieści
Zoharu.
Przeł. Ireneusz Kania. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988. Rozmaite
adnotacje, przypadki, czynności i anekdoty pańskie. Opr. Jan Doktór.
Tikkun, Warszawa 1996. Gershom
Scholem, Judaizm; parę glównych
pojęć, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1991 — pierwsza i jedyna przełożona
na polski książka znakomitego i legendarnego już niemal badacza mistyki
żydowskiej i kabały, zawierająca cztery dość luźno powiązane studia
nad specyfiką judaizmu. Szczególnie interesujące dla nas są dwa
pierwsze eseje o wpływach neoplatonizmu na myśl kabalistyczną (s.
17-69) oraz o koncepcjach stworzenia w religii i filozofii żydowskiej (s.
70-114).
— Kabała i jej symbolika, przeł. Ryszard Wojnakowski, Znak, Kraków
1996.
—
Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki. Przeł. Ireneusz Kania. Czytelnik,
Warszawa 1997. Sefer
Jecira czyli Księga Stworzenia.
Przeł. Wojciech Brojer, Jan Doktór, Bohdan Kos. Tikkun, Warszawa 1995. Heinrich
i Mare Simon, Filozofia żydowska,
tłum. T.G. Pszczółkowski, Warszawa 1990 — pierwsza tego typu monografia
w Polsce. Dominuje tu nurt filozofii spekulatywnej, przede wszystkim średniowieczny
arystotelizm żydowski (Gabirol, Majmonides), są jednak rozdziały dotyczące
ważnych dla nas pisarzy: Filom z Aleksandrii (s. 22-34), Sa`adii Ga'ona
(s. 42-52) czy Jehudy Halewiego (s. 93-103). Starożytny
Izrael; od czasów Abrahama do zburzenia Jerozolimy przez Rzymian,
tłum. W. Chrostowski, Warszawa 1994 — jest to zbiór studiów ośmiu
wybitnych historyków z Francji, Izraela i Stanów Zjednoczonych. Dla nas
szczególnie interesujące są rozdziały: VII, Lee Levine, Okres
hellenistyczny (s. 247-284) oraz VIII, Shaye Cohen, Panowanie rzymskie (s.
285-325). Lew
Szestow, Ateny i Jerozolima, tłum.
C. Wodziński, Kraków 1993 — znakomity lecz niemal zapomniany filozof
rosyjski pokazuje odrębność i zasadniczą nieprzystawalność światopoglądów
greckiego i żydowskiego, filozofii i religii, prawdy dowodzonej i prawdy
objawionej. Myśl europejska to zwodniczy sen o możliwości połączenia
tych obszarów. Bez wątpienia ten sam sen śnił również autor Sefer
Jecira. Anna
Świderkówna, Bogowie zeszli z
Olimpu. Bóstwo i mit w greckiej literaturze świata hellenistycznego,
Warszawa 1991 — przegląd literatury okresu, który rzadko trafia do podręczników,
gdyż postrzegany jest jako epoka bez nazwisk i dzieł. Księga VI, Grecka niegrecka literatura Aleksandrii daje panoramę niemal zupełnie
Czytelnikowi nieznanej twórczości Żydów aleksandryjskich.
W
opracowaniu skorzystano z bibliografii przedmiotu zamieszczonej w Sefer
Jecira, Tikkun, Warszawa 1995, za zezwoleniem. |