ANEKS
Przykład poglądowy
powstawania grafiki anamorficznej: w punkcie Artysta uwidocznił nawet
lustrzany walec „wewnątrz” którego oko obserwatora (po prawej) dostrzega
konika szachowego, będącego tu przedmiotem anamorfozy. Interesująca,
czarno-biała, falowo-łukowa kompozycja zajmująca centralną część rysunku
to tenże, już odkształcony konik.
Hans Hamngren,
Konik szachowy — konstrukcja anamorficzna. Akwaforta.
Jest tylko jedno
możliwe rozwiązanie, mówi Pernety, ale przyjmuje ono wiele postaci.
Donum Dei ukazuje więcej tego rodzaju złączenia przeciwieństw zawartych
wewnątrz Jaja filozoficznego. Doskonałe solutio następuje w chwili
Pierwszego Dzieła, w którym to, co stałe zostaje rozpuszczone przez
zawartego w sobie lotnego ducha (spójrz na szyjkę butelki) i jednoczy
się z płynną lub lotną zawartością naczynia.
W Putrefactio Para
rozpuszcza się w czarnym nigredo — nie ma spłodzenia bez zgnicia. Oba
przechodzą przez śmierć, by spłodzić doskonałe dziecko.
Pretiosissimum
Donum Dei (per) Georgium Unrach. XVII wiek.
Trzy
charakterystyczne, pokazane poniżej ilustracje pochodzą z dzieła
Philosophia Reformata Johana Daniela Myliusa, wydanego w 1622 r.
Ryciny te
zachowują swą wartość także niezależnie od oryginalnego tekstu; należą
do najpiękniejszych alchemicznych obrazów i były używane również przez
innych alchemików dla ilustrowania własnych prac.
Autor
XVII-wiecznego dzieła alchemicznego Silva philosophorum, Cornelius
Peiraeus pisze: Jest to relacja o Uniwersalnej Tynkturze, albo o
Kamieniu Filozoficznym, przez którego siłę i działanie mogą być
wszystkie niedoskonałe metale przemienione w trwałą doskonałość, którą
jest Złoto i Srebro. Od wypróbowanych Filozofów dowiadujemy się, że taka
sztuka jest bezbłędna i pewna, wbrew oszczercom tych cennych tajemnic
zostały zebrane i ułożone przez Corneliusa Peiraeusa z Hamburga,
studenta hermetycznej Filozofii dla wszystkich miłośników Natury.
Ryciny pojawiają
się w następującej kolejności: Bóg (Deus), uniwersum (Macrocosmus),
cztery Elementy (Terra, Aer, Ignis, Aqua) — widoczne powyżej, człowiek
(Homo), natura, dusza (Anima), nasienie (Semen) i — Kamień Filozoficzny
(Lapis Philosophorum).
Szkic sceny Globe
Theatre oparty na sztychu Roberta Fludda zaczerpnięty z książki Yates
Sztuka pamięci.
Powyżej (od góry):
Piekło jako sztuczna pamięć; Raj jako sztuczna pamięć. Cosmas
Rossellinus, Wenecja 1579. (Za Frances Yates)
System mnemoniczny
Giordana Bruna z De umbris idearum, Paryż 1582 (za Frances Yates)
|