Jerzy
Prokopiuk |
Słowo wstępne |
|
Jerzy Prokopiuk |
||
Słowo gnosis
- gnoza - oznacza poznanie i wiedzę bezpośrednią, która wnika w istotę
Boga, świata i Człowieka. Wraz z mistyką i magią stanowi „trzecią
drogę” ludzkiego dążenia poznawczego, obok religii opartej na wierze
oraz filozofii wraz z nauką, opierających się na doświadczeniu,
eksperymentach i refleksji. (Gnoza zresztą nie odrzuca ani wiary, ani
empirii, eksperymentu czy refleksji, w swej holistycznej postawie będąc
również sztuką i czynem.) Gnoza jest również nurtem dziejów myśli
ludzkiej i to zarówno orientalnej (jej reprezentację znajdujemy w
taoizmie, w jodze - dżnani-joga, w buddyzmie, w kabale i sufizmie), jak i
okcydentalnej (od gnostycyzmu starożytnego przez manicheizm, paulikianizm,
bogomilizm; patarenizm i kataryzm, templariuszy, różokrzyżostwo i
neognozę naszych czasów, aż po antropozofię Rudofla Steinera i
objawienie Chrystusa w A Course in Miracles /1976/).
Miesięcznik GNOSIS, którego pierwszy numer przedstawiamy polskiemu
Czytelnikowi, ma służyć szerzeniu wiedzy o gnozie i gnostycyzmie, dawnych
i współczesnych, we wszystkich ich przejawach medytacyjnych, teoretycznych
i praktycznych. Jego pierwszym celem jest rehabilitacja i rewindykacja
tego po części zapomnianego, po części zaś podziemnego nurtu ludzkiego
dążenia poznawczego: w GNOSIS służyć temu będzie dział historyczny Aurea Catena Gnosis
(„Złoty Łańcuch Gnozy”). Gnozę współczesną, metamorfozę gnozy Czytelnik
znajdzie w dziale Anthropos i Sophia. Gnozę i jej pochodne w
psychologii ukaże dział W labiryncie duszy, tu przedstawimy zarówno dawne nurty prepsychologiczne,
jak i współczesną psychologię głębi, przede wszystkim zaś myśl C. G.
Junga, ale także psychologię humanistyczną i psychologię transpersonalną.
Dział Paradygmat wyobraźni zawierać będzie współczesne - często
inspirowane przez gnozę i neognozę - propozycje zmierzające do radykalnej
przemiany nauki: jej przejścia od wzorca materialistycznego do
spirytualistycznego. Z kolei dział Rozwidlone ścieżki będzie przedstawiał wszelkie inicjatywy
cywilizacyjne - praktyczne - ukazujące alternatywną wizję życia
(przede wszystkim płynące z ducha antropozofii, ale także z ducha New Age Movement). Wreszcie, last but not least,
ozdobą każdego numeru powinna stać się poezja medytacyjna czy metafizyczna
(dział Na górze Helikonu) oraz proza (dział Opowieści
wizjonerskie).
GNOSIS zawierać będzie zarówno oryginalne materiały polskich autorów, jak
i tłumaczenia z gnostycznej i gnostyckiej literatury światowej.
GNOSIS chce być trybuną wypowiedzi pozytywnej - raczej przedstawiać idee i
życie gnozy niż polemizować z jej przeciwnikami. Postawa taka wszakże nie
zwalnia nas od obowiązku odwagi w głoszeniu własnych poglądów. Nasza
pozytywna postawa nie oznacza, rzecz jasna, unikania polemiki, choć
prowadzić ją będziemy jedynie na najwyższym poziomie. Dodajmy,
że w GNOSIS preferować będziemy przede wszystkim problematykę
związaną z ezoteryką, zwłaszcza gnozą, chrześcijańską, europejską,
ku tematom orientalnym i innym zwracając się tylko z potrzeby
komparatystycznej. A
wreszcie, na koniec, chcemy, żeby nasze pismo reprezentowało wysoki
poziom pod względem treści i formy. Maksymą
naszego pisma niech będzie dewiza Zakonu Świątyni: Non nobis, Domine,
non nobis, sed nomini tuo da gloriam: Nie nam, Panie, nie nam, lecz
Imieniu Twemu niech będzie chwała. |