|
||
Jan
Doktór (ur. 1952) — doktor filozofii, historyk i religioznawca,
pisarz, tłumacz, wykładowca. Ma w swoim dorobku szereg publikacji
naukowych, w czym książkowe: Księga słów Pańskich, ezoteryczne
wykłady Jakuba Franka, Adnotacje i anekdoty Pańskie, Jakub
Frank i jego nauka, jest też współautorem przekładu
kabalistycznej Sefer Jecira. Był redaktorem Przeglądu
Wiadomości Agnecyjnych i Tygodnika Wojennego. Zamieszczone obok
hasła opracował dla Polskiego Słownika Judaistycznego. |
Sabbataizm |
|
Jan Doktór |
||
Ajbeszic
(Eibeschütz) Jonatan ben Natan Nata
(1694 Kraków - 1764 Hamburg). Nazwisko, a właściwie przydomek,
pochodzi od miejscowości Eibeschütz na Morawach (dzisiaj Ivanovo), gdzie
jego ojciec pod koniec życia otrzymał stanowisko rabina. Choć jego przynależność
do ruchu sabbataistycznego została jednoznacznie dowiedziona, nadal
uznawany jest za jednego z ostatnich naprawdę wielkich koryfeuszy rabinicznego
judaizmu. Wcześnie osierocony, został wzięty na wychowanie przez kuzyna
Mardochaja, rabina w Nikolsburgu (Mikulov). Studiował najpierw w tamtejszej
jesziwie, później w Prossnitz (Prostejovie) pod kierunkiem kryptosabbatajczyka
Meira z Eisenstadt. W 1714 został głową najsłynniejszej europejskiej
jesziwy w Pradze. Utrzymywał bliskie kontakty z katolickim duchowieństwem,
zwłaszcza jezuitami, z którymi odbył nawet publiczną dysputę na temat
wiary. Przez swoich stronników uważany był za trzeciego mesjasza po
Sabbataju Cwi i Baruchji Ruso, który miał zrealizować podobną misję
w chrześcijaństwie, co Sabbataj i Baruchja w islamie, a więc zakończyć
dzieło mistycznego sprzęgania trzech religii Pisma. W 1724 na fali rosnącej
gorączki mesjańskiej napisał traktat We-awo ha-jom el ha-ajn
(hebr. I przyszedłem dzisiaj do źródła). Traktat zdobył sobie
ogromną popularność wśród sabbatajczyków polskich. Frankiści jego autorstwo
przez długi czas przypisywali nawet Jakubowi Frankowi (traktat kolportowany
był anonimowo). By odsunąć od siebie podejrzenia, podpisał się pod tekstem
klątwy, którą w 1725 obłożono wyznawców Sabbataja Cwi. Wkrótce jednak
oskarżenia powróciły, nawet w ostrzejszej formie: zaczęto go oskarżać
go nie tylko o herezję sabbataistyczną, ale wręcz kryptochrześcijaństwo.
W 1741 otrzymał nominację na stanowisko rabina w Metzu. Czując się już
poddanym króla francuskiego podjął współpracę z okupującymi Pragę wojskami
francuskimi, co poczytano mu za zdradę stanu. Cesarzowa Maria Teresa
skazała go na dożywotnie wygnanie. W 1752 mianowany został głową bet
din połączonych gmin Hamburga, Altony i Wandsbecku. Niemal natychmiast
po nominacji popadł w ostry konflikt z innym kandydatem do tego stanowiska,
Jakubem Emdenem, który otwarcie oskarżył go o kryptosabbataizm. Spór
ciągnął się nierozstrzygnięty aż do śmierci Ajbeszica. Stronę zajęły
w nim niemal wszystkie ważniejsze gminy Europy, a w Polsce Sejm Czterech
Ziem, który wziął go w obronę, obłożył Emdena klątwą i nakazał publiczne
spalenie jego pism, a także król duński. [...] Ajbeszic
(Eibeschütz) Zeew Wolf (1740 Praga - 1807 Drezno). Był najmłodszym
synem Jonatana Ajbeszica i jego mesjańskim następcą. W wieku 15 lat
ojciec wysłał go do Polski i Czech, prawdopodobnie dla nawiązania
kontaktów z rozproszonymi sabbatajczykami. W 1758 spotkał się na Węgrzech
z braćmi Szor (później Wołowskimi), a następnie jakiś czas mieszkał
w Brnie u kuzynki Franka, Szejndel Dobruszka. W Polsce widywano go w
towarzystwie osób ubranych po turecku, którymi byli prawdopodobnie donmeńczycy.
Ok. 1759 wrócił do Hamburga i założył własną sabbataistyczną
chawurę, w której skład weszło kilku mesjanistów z Podola, m.in.
Mosze ben Dawid z Podhajców. W 1761 ojciec ogłosił go swoim mesjańskim
następcą. Od tej chwili przejął przywództwo nad „ludźmi wiary”
(hebr. bne ha-emuna), jak nazywali siebie tamtejsi sabbatajczycy. W
1763 powrócił do Polski, gdzie przez wiele lat, aż do 1783, był poważnym
rywalem Jakuba Franka. Później przeniósł się do Wiednia, a następnie
Drezna. [...] Baruchja
(Berachja) Ruso (1676 Saloniki - 1720 Saloniki) — przywódca donmeńczyków
i kolejny następca Sabbataja Cwi. W 1683 jako młody chłopiec na wezwanie
Jakuba Kerido przeszedł wraz z rodzicami i grupą kilkuset sabbatajczyków
na islam. Po śmierci Kerido stanął na czele frakcji, która kwestionowała
jego mesjańskie posłannictwo. Ok. 1700 ogłoszono go następcą Sabbataja
Cwi, a w 1716 — wcielonym Bogiem. Jego nauczanie miało bardzo antynomijny
i synkretystyczny charakter. Droga zbawienia polegała na przechodzeniu
przez wszystkie trzy religie pisma (judaizm, islam i chrześcijaństwo),
wydobywaniu ukrytych w nich fragmentów boskiego objawienia i łączeniu
ich w „jeden wóz” (hebr. merkawa). O sukcesie historycznym jego
doktryny, która szybko stała się wiodącą szkołą sabbataistyczną, przesądziła
inna modyfikacja sabbataistycznej doktryny. Otóż Baruchja uczył, że
synkretystyczną drogą zbawienia postępować trzeba w ukryciu. W konsekwencji
traciło znaczenie, którą religię wyznaje się oficjalnie. Te zmiany umożliwiły
aktywne włączenie się do walki o zbawienie wszystkich zwolenników Sabbataja,
którzy mogli teraz w ukryciu podążać śladem mesjasza-apostaty. Sekta
Baruchji rozwinęła na początku XVIII wieku aktywną działalność propagandową
na Bałkanach, w Rzeczypospolitej, Austrii i Niemczech. Do wyznawców
Baruchji należeli m.in. Jonatan Ajbeszic i Jakub Frank, którzy przedstawiali
się jako jego kontynuatorzy. W tradycji frankistowskiej Baruchja pozostał
tym mesjaszem, który „otworzył stan chrześcijański”, tzn. wytyczył drogę
zbawienia przez chrześcijaństwo, którą jednak sam jako poddany turecki
nie mógł pójść i którą poprowadził wiernych dopiero Frank. Czerwony
List — deklaracje mesjańska z 1800 zapowiadająca powrót zmarłego
Jakuba Franka z zaświatów i ostateczne zbawienie. Zredagowali ją w języku
hebrajskim i podpisali pełnymi nazwiskami, żydowskimi i chrześcijańskimi,
trzej nestorzy ruchu frankistowskiego: Natan Szor (Michał Wołowski),
Salomon Szor (Franciszek Łukasz Wołowski) oraz Jeruchim Lippmanowicz
(Jędrzej Dębowski). Nazwa pochodzi od czerwonego atramentu, którego
używano do sporządzania kopii, rozsyłanych po wszystkich większych gminach
Europy Środkowej. Czerwony kolor symbolizował Ezawa i chrześcijaństwo,
którego przyjęcie miało być warunkiem zbawienia. Sygnatariusze listu
przytoczyli dwie odezwy Franka z 1767 i 1768, w których zapowiadał bliskie
zbawienia i domagał się przyjęcia przez Żydów dat ha-kadosz szel
Edom — świętej religii Edomu, tzn. katolicyzmu. Redaktorzy twierdzili,
że zapowiedzi te odnoszą się do roku 1800. [...] Coref,
Joszua Heszel ben Josef (1633 Wilno - 1700 Kraków) —
sabbataistyczny prorok, uważany za najwybitniejszą postać litewskiego
sabbataizmu. Znany był z ascetycznego trybu życia. Powiadano o nim, że
przez wiele lat opuszczał dom jedynie wychodząc do synagogi i mykwy. Za
całej Polski zjeżdżali do niego ludzie po radę albo dla wzmocnienia
mesjańskiej wiary. Uznając mandat Sabbataja Cwi jako mesjasza z domu
Dawida, sam przedstawiał się jako mesjasz z domu Efraima, którego
zadaniem jest odsłanianie tajemnic zbawienia między pierwszym, a drugim
wystąpieniem Sabbataja. Jego spisane objawienia miały liczyć 5 tys.
str., z których zachowała się tylko drobna część. Pod koniec życia
przeniósł się do Krakowa, gdzie ożenił się z córką Jakuba Eleazara
Fiszhofa, protektora chewry chasidim Jehudy Chasida i Chaima Malacha.
Uczestniczył w zjeździe sabbatajczyków w Nikolsburgu (Mikulov) w 1699.
Zbiór jego objawień pt. Sefer
ha-Coref
(hebr. Księga Corefa) cieszył się dużym poważaniem wśród
ukraińskich chasydów, zwłaszcza potomków cadyków Twerskiego Menachema
Nachuma z Czarnobyla i Lewiego Icchaka Ben Meiera z Berdyczowa. Próba
wydrukowania go w Żółkwi, została w ostatniej chwili udaremniona przez
Efraima Załmana Margaliota z Brodów, który dopatrzył się w nim
sabbataistycznej herezji. Dobruszka
Mosze (1753 Brno Morawskie - 1794 Paryż), kuzyn Jakuba Franka.
Po chrzcie otrzymał tytuł szlachecki i nazwisko Thomas Edler von Schönfeld.
W 1782 stanął na czele buntu przeciwko Frankowi i był na jego rozkaz
przez rok trzymany w domowym areszcie. Po zakończeniu kary wstąpił do
loży Braci Azjatyckich, poszukującej syntezy judeochrześcijańskiej.
Ponieważ uroczystość miała miejsce w Brnie, prawdopodobnie uczynił to
za zgodą, a nawet sugestią Franka. Na potrzeby loży przetłumaczył m.in.
fragment sabbataistycznego traktatu Jonatana Ajbeszica We-awo ha-jom
al ha-ajn. Po śmierci Franka uważano go za głównego pretendenta
do przejęcia przywództwa w sekcie. Nie udało mu się jednak zdobył poparcia
warszawskich frankistów i przegrał walkę o sukcesję z triumwiratem dzieci
Franka: Ewy, Rocha i Józefa. Opuścił Offenbach i wraz z bratem i siostrą
udał się do Francji. W Strassburgu przyjął nowe nazwisko Sigmunda Gottloba
Juniusa Freya i przyłączył się do jakobinów. Został ścięty na gilotynie
wraz z Dantonem, Chabotem (jego szwagrem) i Desmoulinem. Donmeńczycy
(z tur. dönme — konwertyci) — sekta wyznawców Sabbataja Cwi,
która jego śladem przeszła na islam przedstawiając konwersję jako
zbawczą misję. Nazywali sami siebie wojownikami mesjasza albo
wojownikami turbana, zaś swoją wspólnotę obozem (hebr. machne).
Do śmierci Sabbataja (1676) obóz konwertytów liczył ok. 200 rodzin.
Ponieważ Sabbataj wtajemniczał w swoją ezoteryczną doktrynę
zasadniczo tylko konwertytów, cieszyli się oni powszechnym szacunkiem
jako wybrańcy mesjasza i powiernicy jego nauk. Po śmierci Sabbataja
Natan z Gazy próbował ograniczyć dalsze konwersje zakazując m.in. nakłaniania
do nich wiernych pozostających w judaizmie. W 1683 doszło jednak do
wielkiej konwersji stronników Jakuba Kerido, który ogłosił się następcą
i drugim wcieleniem Sabbataja. Nauczał on, że pójście śladem mesjasza
i konwersja na islam jest warunkiem zbawienia. Na jego wezwanie do obozu
wojowników turbana przystąpiło ponad 300 rodzin, głównie z Salonik.
Na początku XVIII w. przeszło na islam i przyłączyło się do donmeńczyków
ok. 100 pielgrzymów sabbataistycznych z grupy Jehudy Chasida, a
kilkadziesiąt lat później także część stronników J. Franka. Z
czasem d. podzielili się na kilka obozów. Pierwszy grupował potomków
najstarszych konwertytów, którzy akceptowali jedynie mesjańskie posłannictwo
Sabbataja. Dla podkreślenia swojej wierności pierwotnej doktrynie
nazywali się oni smyrnaitami (tur. izmirilis) od nazwy rodzinnego
miasta Sabbataja — Smyrny. Drugi tworzyli wyznawcy Jakuba Kerido, którzy
nazywali siebie jakobitami (tur. jakoblar). Z obozu tego wyłoniła
się z czasem grupa stronników Baruchji Ruso, którzy założyli własny
obóz nazywany koniozos (tur. karakaszlar). Grupa ta rozwinęła na
początku XVIII w. intensywną kampanię propagandową w Europie zdobywając
licznych sympatyków i wyznawców także wśród sabbatajczyków pozostających
oficjalnie w judaizmie. Do wyznawców Baruchji należał m.in. Ch. Malach,
J.b.N. Ajbeszic i J. Frank. Każdy z obozów zamieszkiwał w Salonikach w
osobnej, ogrodzonej murami dzielnicy. W 1774 r. miało tam mieszkać 600
rodzin donmeńczyków, a przed I wojną światową ich liczbę szacowano
na 15 tys. osób. Po 1909 wielu donmeńczyków przyłączyło się do
ruchu młodoturków, zajmując kilka ministerialnych stanowisk w
rewolucyjnym rządzie Turcji. Przymusowa wymiana ludności między Grecją
a Turcją w 1923, podczas której donmeńczycy uznani zostali za Turków,
zachwiała istnieniem sekty. W formie szczątkowej przetrwała ona jednak
w Turcji do dnia dzisiejszego. Jej reprezentanci konsekwentnie odmawiali
powrotu do żydowskości i emigracji do Izraela. Rokowania na ten temat
prowadził z nimi m.in. prezydent Izraela, Icchak Ben Cwi. Dysputa
Kamieniecka — Publiczna dysputa, jaką odbyli wyznawcy Sabbataja
Cwi z rabinami w okresie od 20 VI do 10 IX 1757 roku przed sądem
konsystorskim w Kamieńcu Podolskim. Bezpośrednim jej powodem były zajścia
w Lanckoroniu. 27 I 1757 roku ortodoksi przyłapali tam Franka i jego
stronników na orgiastycznych tańcach, obrabowali ich i aresztowali.
Ponieważ sprawą zainteresował się biskup kamieniecki, M. Dembowski,
rabini postanowili uprzedził spodziewane oskarżenia sabbatajczyków i
sami wystąpili przeciwko nim do sądu z oskarżeniem o „grzech Adamitów”.
Ku ich zaskoczeniu biskup, zachęcony rozmową z frankistami, którzy skarżyli
się, że są prześladowani z powodu odrzucania Talmudu i podobieństwa
ich wiary do niektórych dogmatów chrześcijańskich, przejął sprawę w
swoje ręce uznając, że w sprawach religijnych kompetentny jest jedynie
sąd konsystorski. Dysputa
Lwowska — druga dysputa publiczna, jaką sabbatajczycy podolscy
odbyli z rabinami. Toczyła się ona miejsce w katedrze lwowskiej w
okresie 19.VII-10.IX.1759. Z jej inicjatywą wystąpili sabbatajczycy, którzy
latem 1758 złożyli w konsystorzu lwowskim odpowiednią suplikę w tej
sprawie. Zgłaszali w niej, w imieniu Żydów „polskich, węgierskich,
tureckich, mlatańskich i wołoskich”, gotowość chrztu domagając się
jednak przedtem odbycia jeszcze jednej, po Dyspucie Kamienieckiej, dysputy
publicznej z rabinami. Ich tezy brzmiały następująco: Frank
Jakub Lejbowicz (1726 Korolówka - 1791 Offenbach) — ostatni wielki
przywódca ruchu mesjańskiego, zainaugurowanego przez Sabbataja Cwi.
W 1727 jego ojciec został oskarżony o herezję sabbataistyczną i rodzina
musiała opuścić Rzeczpospolitą. Przeniosła się najpierw na Bukowinę,
a później na Wołoszczyznę. W 1750 Frank zaczął studiować w Smyrnie kabałę
u kryptosabbatajczyka rabiego Isachara z Podhajców, a w 1752 w Nikopolu
nad Dunajem bierze ślub z Chaną, córką Jehudy Lewiego Towa, wybitnego
uczonego i sabbatajczyka. Kilka miesięcy później wyruszył do Salonik,
by poznać od tamtejszych donmeńczyków doktrynę Baruchji Ruso. Jehuda
Chasid ha-Lewi (1660 Dubno - 1700 Jerozolima) — sabbataistyczny
asceta i kaznodzieja. Zapowiadał powrót Sabbataja Cwi z zaświatów w
1706 roku argumentując, że jego „odejście” musi trwać tyle samo, co
wędrówka Mojżesza przez pustynię, tj. 40 lat. Wzywał wszystkich sabbatajczyków
do duchowego oczyszczenia przez pokutę, umartwianie się i posty. W 1697
założył Stowarzyszenie Pobożnych (hebr. chewra chasidim) nazywane
też Świętym Stowarzyszeniem. Przystąpiło do niej 31 rodzin, zdecydowanych
wyruszył do Erec Israel na powitanie mesjasza. Grupa wyruszyła na płd.
w 1699, zatrzymując się na dłużej w Nikolsburgu, gdzie odbywał się zjazd
sabbatajczyków. Dziesięciu uczonych sabbataistycznych, m. inn. Heszel
Coref i Chaim Malach, miało tam dyskutować kwestie związane z powrotem
Sabbataja. Część Stowarzyszenia Pobożnych rozpoczęła wędrówką przez
Austrię i Niemcy namawiając do pielgrzymki do Erec Israel i zbierając
datki dla pielgrzymów. Liczba pielgrzymów miała sięgnąć 1300 osób, ale
ich szeregi zdziesiątkowała zaraza i do Jerozolimy dotarło tylko sto
kilkadziesiąt osób. Wkrótce po przybyciu na miejsce zmarł Jehuda Chasid.
Jego stronnicy w większości uznali mesjański mandat Baruchji Ruso. Po
niespełnieniu się zapowiedzi mesjańskich w 1706 podzielili się na kilka
grup. Ok. 100 osób miało przejść na islam i przyłączyć do donmeńczyków;
13 osób z Wolfem ha-Lewi z Lublina po powrocie do Europy przyjęło chrzest
w Kościele ewangelickim, pewna liczba osób uczyniła to samo w Kościele
katolickim. Reszta po powrocie do Europy pozostała w judaizmie zakładając
podziemną sektę wyznawców Baruchji. Jezaja
Chasid (ok.1680 Zbaraż - ?) sabbatajczyk,
zięć Jehudy Chasida. W 1700 wraz z teściem i jego chewrą chasidim
wyruszył do Erec Israel. Podczas pobytu na Bl. Wschodzie przyłączył się
wraz z Chaimem Malachem do obozu Baruchji Ruso. Ok. 1707 powrócił do
Europy. Osiedlił się w Mannheimie i szybko stał się czołową postacią
założonego tam przez Aszera Lemmle Regenheima sabbataistycznego be(j)t
ha-midraszu, który propagował doktrynę Baruchji w Niemczech, Czechach i
Polsce. W 1725 podczas rewizji bagażu sabbataistycznego agitatora, Mosze
Meira Kamenkera z Żółkwi, znaleziono dwa listy Jezaji Chasida, w których
przedstawiał rabiniczny judaizm jako bałwochwalstwo i twierdził, że
ludzie, którzy uznają autorytet Talmudu, nie wierzą w prawdziwego Boga
Izraela. Na podstawie tych dokumentów obłożony został klątwą przez sądy
rabinackie we Frankfurcie n. Menem, Mannheimie, Altonie i Amsterdamie.
Jego dalsze losy są nieznane. Kerido
Jakub (1661 Saloniki — 1697?), szwagier Sabbataja Cwi i syn jednego
z liderów sabbatajczyków salonickich, Josefa Filozofa. Po śmierci Sabbataja
jego żona, Jochebed, powróciła do Salonik i w 1682 ogłosiła, że dusza
Sabbataja w cudowny sposób zamieszkała w jej bracie. Na fali mesjańskiej
gorączki w 1683 kilkaset osób, głównie z Salonik, przeszło wraz z nim
na islam. Okoliczności tego zdarzenia, nazywanego Wielką Konwersją,
nie są jasne. Wg większości źródeł, ortodoksi mieli oskarżył Kerido
przed urzędnikami tureckim o sianie niepokoju. Wezyr, który go przesłuchiwał,
zażądał od niego konwersji na islam pod karą śmierci. Kerido zgodził
się przedstawiając wiernym konwersję jako pójście „drogą króla mesjasza”
(Sabbataja Cwi), do czego zobowiązany był jako jego następca. Wezwał
też wszystkich wiernych, by poszli jego śladem. Jego nauki miały bardzo
antynomijny charakter. Wzywał wiernych, aby wykarczowali w sobie Torę
Drzewa Poznania (Prawo), tak, aby na jej miejscu wyrosła Tora Życia.
Zmarł podczas pielgrzymki do Mekki. Po jego śmierci część konwertytów
zakwestionowała jego mandat, tworząc osobną sektę koniozos. Ci,
co dochowali mu wierności, nazywani byli jakobitami (tur. jakoblar).
Wielu konwertytów po śmierci Kerido wyjechało do Włoch i tam wróciło
do judaizmu (nie zawsze porzucając sabbataistyczną wiarę). Podobnie
jak Sabbataj, Kerido ściśle przestrzegał reguł ezoteryczności zabraniających
spisywania mesjańskiej doktryny i jej zasady trzeba rekonstruować na
podstawie świadectw jego wrogów. [...] Malach
Chaim ben Salomon (1660 Kalisz - 1716?) — jeden z liderów sabbatajczyków
polskich. Jako kabalista i świetny kaznodzieja cieszył się dużym szacunkiem.
Wielokrotnie krążył między Polską a Włochami i Bliskim Wschodem. Po
raz pierwszy wyjechał do Włoch na początku lat 90., aby poznał ezoteryczne
nauki Sabbataja Cwi, które nie dotarły jeszcze do Polski. Ok. 1793 powrócił
do Polski i wziął aktywny udział w poruszeniu mesjańskim Corefa z Wilna,
który zapowiedział objawienie Szechiny w 1695. W tym roku poprowadził
wyprawę sabbatajczyków do Erec Israel. Został uczniem najpierw Abrahama
Michaela Kardozo, wybitnego teologa sabbataistycznego, a później Samuela
Primo, byłego sekretarza Sabbataja Cwi. Ok. 1697 powrócił do Polski
i przyłączył się do Stowarzyszenia Pobożnych (hebr. chewra chasidim)
Jehudy Chasida. Stowarzyszenie to zorganizowało kolejną wyprawę do Erec
w związku z oczekiwaniami, że Sabbataj Cwi powróci spełnił swoje mesjańskie
dzieło 40 lat po śmierci, a więc w 1706. Pod koniec 1699 wziął udział
w zjeździe liderów środkowoeuropejskich sabbatajczyków w Nikolsburgu
(Mikulov). Niedługo potem w Wiedniu zgłosił gotowość odbycia dysputy
z dowolnym kabalistą na temat sabbaistycznej doktryny. Rabin praski
Abraham Broda wytypował do niej dwóch swoich uczniów, Mosze Chasida
i Jonę Landsofera. Dwutygodniowa dysputa zakończyła się bez jednoznacznego
rozstrzygnięcia. Niedługo potem M. udał się do Erec, gdzie po śmierci
Jehudy Chasida został przywódcą radykalnej, antynomijno-synkretystycznej
frakcji, sympatyzującej z obozem Baruchji Ruso. Ok. 1707 powrócił na
Podole, gdzie propagował doktrynę Baruchji. Ok. 1715 i 1716 wędrował
przez Niemcy i Holandię. Zmarł wkrótce po powrocie do Polski. Margalitha
(Margaliot) Aaron (1663 Żółkiew - 1735 Kopenhaga?) —
sabbatajczyk. Na początku lat 90. zostawił w rodzinnym mieście żonę i
dziecko i przez wiele lat wędrował po Polsce i Niemczech jako
kaznodzieja. Zatrzymał się na dłużej w Holandii, gdzie przez siedem
lat utrzymywał się z lekcji hebr. Według niektórych źródeł, miał
tam się ochrzcić w Kościele ewangelicko-reformowanym. Blisko współpracował
z wybitnym teologiem uniwersytetu w Leyden, Jakubem Tryglandem Młodszym,
z którym wspólnie czytał i dyskutował pisma rabiniczne. Bliski był
otrzymania posady na tamtejszym uniwersytecie, ale po kłótni z
Tryglandem na temat zarobków, opuścił Holandię i przeniósł się do
Niemiec. Dzięki protekcji króla pruskiego w 1705 otrzymał stanowisko
profesora języka rabinicznego na uniwersytecie we Frankfurcie nad Odrą.
Jednak nie utrzymuje się tam długo. Ok. 1710 był już protegowanym księcia
Hanoweru i przyszłego króla angielskiego Jerzego II. Na jego zlecenie
prowadził indywidualne rozmowy z zamieszkałymi na terenie księstwa Żydami,
próbując przekonać ich do konwersji na chrześcijaństwo. Kulminacją
jego działalności misyjnej była publiczna dysputa, którą w 1711 odbył
na dworze książęcym z przedstawicielem ortodoksji, Józefem ze
Statthagen. Rok później, w 1712, przeszedł do Kościoła
ewangelickiego. Do końca życia nie znalazł stałej pracy. Według
jednych źródeł, miał powrócić do judaizmu, według innych,
zdradziwszy zamiar powrotu, został uwięziony i zmarł w kopenhaskim
Zuchthauzie. Napisał kilkanaście książek, z których udało mu się
wydał drukiem tylko dwie: Oblatio Aaronis seu Tractatus de Passionibus
Christi...(Ofiara Aarona, albo traktat o męce Chrystusa),
Franfurt am Oder 1706, które przełożył na niemiecki i opublikował
pt.: Sefer Minchat Aharon, das ist: Das Opfer Aaronis oder: ein Tractat
von dem Leiden Christi. Darinnen
der für unsere Sünde leidende Jezus von Nazareth als wahrhaftiger und
einiger Messias, aus dem 53 Cap. Esaiae denen irrigen Juden zum Lichte
ihres Verstandes, so wol aus der Göttlichen Schrift als auch aus der klügern
vernünfigern Jüdischen Antiquitäten,
Hamburg 1717; Malach Berit, das ist die göttliche Persönlichkeit und
Menschwerdung des Engels des Bundes, sowohl aus der heiligen... Schrift
als auch aus der klügern vernünftigern Jüdischen Antiquität dargethan
und erwiesen... (Malach Berit, to jest boska osobowość i
wcielenie Anioła Przymierza, zarówno z Pisma Świętego, jak i mądrych
żydowskich starych pism, przedstawiona i dowiedziona), Lüneburg
1714. Mojżesz
ben Aaron (1670 Kraków - 1716?) — uczeń kryptosabbatajczyka
Abrahama Bisza z Nikolsburga. Członek mesjańskiego ruchu Cadoka ben
Szamari z Grodna, który przepowiadał na 1695 objawienie Szechiny i powrót
Sabbataja Cwi z zaświatów. W kilka miesięcy później w Schweinfurcie
przyjął chrzest i nazwisko Johanna Kempera. Przez dwa lata pracował
jako informator hebrajski na uniwersytecie w Altsdorf, później przeniósł
się do Szwecji, gdzie otrzymał posadę lektora języka hebrajskiego na
uniwersytecie w Uppsali. Zachowała się jego obszerna autobiografia pt. Unterthäniger
Bericht einen Hoch-Edlen und Hoch-Weisen Rath zu Schweinfurth von der
wunderlichen Güte Gottes, welcher Er der Allerhöchste erwiesen mir armen
Menschen Mosi Aaron, einen durch Gottes Gnad bekehrten Rabbi aus Cracau
gebürtig nächst angehengter demüthigen Bitt Ihm die heilige Tauffe
wiederfahren zu lassen (Uniżone doniesienie Wielce Dostojnej Radzie
Schweinfurtu o cudownej dobroci Bożej, jaką mi, biednemu człowiekowi,
Mosi Aaronowi, urodzonemu w Krakowie, okazał Najwyższy, wraz z załączoną
prośbą o udzielenie chrztu), Schweinfurt 1696. W bibliotece
uniwersytetu w Uppsali zachował się rękopis jego trzytomowej antologii
zoharycznej pt. Makel Jakob mate Mosze (hebr. Kij Jakuba, laska
Mojżesza), w której zestawił wszystkie ustępy Zoharu dowodzące,
jego zdaniem, podstawowych prawd chrześcijańskich, oraz jego hebr. tłumaczenie
Ewangelii Mateusza wraz z komentarzami. Nachman
Samuel ben Lewi
(XVIII/XIX w.) — rabin w Busku. Był pierwszym towarzyszem i swatem
— Jakuba Franka. W latach 1750-1752 studiował wraz z nim Zohar
w Smyrnie u rabiego Isachara z Podhajców. Obserwator Dysputy Lwowskiej,
ksiądz Konstanty Awedyk, nazwał go „najpierwszym i najwziętszym u Franka”.
Po chrzcie w lutym 1760 przyjął nazwisko Piotra Jakubowskiego. Jako
jedyny z frankistów odmówił spełnienia jego rozkazu i nie porzucił „niewierzącej”
żony, która pozostała przy judaizmie. Frank mu to z czasem wybaczył,
pozostali frankiści nie. Po śmierci Franka został usunięty z grona przywódców
frankistowskich. Natan
z Gazy (pełne nazwisko: Abraham Natan ben Elisza Chajim Aszkenazi)
(1644 Gaza - 1680 Skopje). Prorok i największy teolog sabbataistyczny.
Odegrał ogromną rolę w powstaniu ruchu sabbataistycznego i swoimi
pismami w znacznej mierze określił jego duchowy charakter. Mimo młodego
wieku ceniono go jako kabalistę i uważano za pierwszego od czasów
biblijnych proroka. W procesjach, jakie urządzano masowo po wystąpieniu
Sabbataja Cwi, obok wizerunków mesjasza noszono portrety Natana. Od
pielgrzymki do grobu Natana w Skopje, rozpoczął też swą mesjańską
misję Jakub Frank. W 1665 roku Natan uroczyście w synagodze
jerozolimskiej ogłosił Sabbataja mesjaszem. Jego stosunki z Sabbatajem
były skomplikowane. Jako prorok, który miał otrzymywać zlecenia bezpośrednio
z niebios, Natan zachowywał niezależną od mesjasza pozycję, a jego
pisma dość daleko odchodziły od ezoterycznych nauk Sabbbataja. Skończyło
się to udzieleniem publicznej reprymendy przez mesjasza, którą przyjął
z pokorą. Od tej chwili praktycznie zaprzestał samodzielnego nauczania.
Nie posłuchał jednak Sabbataja, który domagał się od niego przejścia
na islam. Do końca pozostał sceptyczny wobec idei zbawczej konwersji i
próbował ograniczyć jej zasięg. Po śmierci Sabbataja, przekazując
jego ostatnie objawienie i zalecania dla wiernych, których miał być
powiernikiem, starał się za wszelką cenę rozładować mesjańskie napięcie
i powstrzymać dalsze konwersje. Sabbataizm
— ruch mesjański zainaugurowany w połowie XVII w. przez Sabbataja Cwi
ze Smyrny. Wyrastał z tradycji kabalistycznych i w odróżnieniu od większości
żydowskich ruchów mesjańskich nawiązywał do idei zbawienia raczej duchowego
niż politycznego, co bardzo przybliżało go do chrześcijaństwa. Po przymusowej
konwersji Sabbataja na islam w 1666 roku, ruch podzielił się na dwa
skrzydła: umiarkowanych, którzy postanowili czekać na spełnienie zbawienia
w judaizmie i akceptowali do tego czasu instytucje rabinackie, oraz
aktywistów, którzy uważali, że obowiązkiem wiernych jest pójście śladem
mesjasza i porzucenie judaizmu. Pierwszy obóz opierał się na pismach
teologów sabbataistycznych, którzy nie opuścili judaizmu, głównie Natana
z Gazy i Abrahama Michaela Kardozo, drugi obóz na ezoterycznej nauce
Sabbataja, który wtajemniczał w nią w zasadzie tylko konwertytów. Doktryna
aktywistów mesjańskich szybko przyjęła bardzo antynomijne i synkretystyczne
formy. Głosiła ona, że Mojżeszowe Prawo i oparte na nim instytucje narzucone
zostały Izraelowi przez siły demoniczne i są sprzeczne z prawdziwą wiarą
patriarchów. Innym filarem doktryny było przekonanie, że boskie objawienie
ukryte jest we wszystkich religiach, które opierają się na Biblii, a
więc także islamie i chrześcijaństwie. W obozie radykałów szybko pojawili
się następcy, którzy obiecywali dokończenie rozpoczętego przez Sabbataja
dzieła: Jakub Kerido, Baruchja Ruso, Jonatan Ajbeszic i Jakub Frank.
Część z nich próbowała nakłonić do konwersji na islam nowych wiernych,
inni rozszerzyli zbawczą konwersję na chrześcijaństwo. Ostatnie zachowane
dokumenty, zaświadczające istnienie sabbataizmu w Europie (frankizmu),
pochodzą z lat dwudziestych XIX wieku. Sekta istniała jednak znacznie
dłużej. Są świadectwa, wedle których warszawscy frankiści trwali w mesjańskiej
wierze przynajmniej do Powstania Styczniowego, grupy bałkańskich stronników
Franka do I Wojny Światowej, zaś grupy konwertytów islamskich (donmeńczyków)
przetrwały na terenie Turcji do dnia dzisiejszego. Sabbataj
Cwi (1626 Smyrna - 1676 Dulcinij) — inicjator największego ruchu
mesjańskiego w dziejach judaizmu, zwanego od jego nazwiska sabbataizmem.
Bardzo wcześnie poświęcił się studiowaniu kabały i zdobył wśród
mieszkańców Smyrny opinię mistyka i nawiedzonego. Skrajny ascetyzm,
jaki cechował w tym okresie Sabbataja, sprawił, że jego dwa pierwsze małżeństwa
nie zostały skonsumowane i zakończyły się szybkim rozwodem. W 1648
podczas samotnej medytacji doznał iluminacji i otrzymał mesjańskie posłannictwo.
Tego samego roku dokonał w smyrneńskiej synagodze pod ślubnym
baldachimem uroczystych zaślubin z Torą, a właściwie ukrytą w niej
Szechiną. Miał już wówczas niewielkie grono oddanych towarzyszy i
stronników, którzy ok. 1751, wszyscy zostali przegnani z miasta. Podobny
los spotkał Sabbataja w Salonikach i Konstantynopolu. O tym okresie jego
życia wiemy bardzo mało. Wg późniejszego świadectwa Natana z Gazy,
Sabbataj „żył 18 lat na wygnaniu, zewsząd przeganiany i obłożony klątwą”.
Gdy nie spełniły się jego zbawcze zapowiedzi związane z rokiem 1648,
Sabbataj przesunął datę zbawienia na rok 1666. Wiosną 1665 spotkał się
z kabalistą za szkoły Izaaka Lurii, Natanem z Gazy, który mimo młodego
wieku ceniony był jako wybitny uczony i mistyk; wywarł na nim ogromne
wrażenie i przekonał go do swojego posłannictwa. 31 V 1665 Natan powołując
się na objawienie niebios potwierdził uroczyście w synagodze, że
Sabbataj Cwi jest prawdziwym mesjaszem wywołując euforię tłumów.
Euforia mesjańska w ciągu kilku miesięcy ogarnęła praktycznie całe
żydostwo. Tylko nieliczni rabini otwarcie odrzucili mesjański mandat
Sabbataja. Większość autorytetów religijnych judaizmu albo dała się
porwać emocjom, albo milczała, obserwując bieg wydarzeń. Tym większy
był szok, gdy 16 VIII 1666 Sabbataj wezwany na dwór sułtana założył
turban ratując się tym od śmierci. Euforia mesjańska była jednak zbyt
wielka, by apostazja mesjasza mogła ją przekreślić. Szybko
przedstawiono rozmaite jej „wyjaśnienia”. Popularne stały się
koncepcje doketystyczne, bardzo podobne do chrześcijańskich z pierwszych
wieków n.e.. Wielu wyznawców dopatrywało się w postępowaniu Sabbataja
sensu ukrytego przed zwykłymi śmiertelnikami, który — jak wierzono
— odsłoni się dopiero po zakończeniu jego misji. Sam Sabbataj nie
zrzekł się mesjańskiego mandatu i prowadził podwójne życie: z jednej
strony zachowywał się jak pobożny muzułmanin i systematycznie chodził
na modły do meczetu, a równocześnie kultywował z najbliższymi
zwyczaje żydowskie i z ukrycia dalej prowadził mesjańską agitację,
przedstawiając konwersję na islam jako nieuchronny etap zbawczej drogi.
Jego nauka miała synkretystyczny charakter. Mesjasz miał zebrał ziarno,
rozsiane przez Boga po różnych religiach. Uznawał mesjański mandat
Jezusa, w którym widział swego mesjańskiego poprzednika. Sułtan
tolerował jakiś czas to postępowanie prawdopodobnie w przekonaniu, że
agitacja Sabbataja z jednej i prześladowania rabinów z drugiej strony,
skłonią do konwersji więcej osób. W efekcie powstał podziemny ruch
mesjański, który mimo prześladowań przetrwał wiele dziesięcioleci. W
1673 zesłano Sabbataja do Ulcinji na wybrzeżu czarnogórskim, gdzie trzy
lata później zmarł. Szor
Elisza (1688 Rohatyn -1757?) — głowa potężnego klanu Szorów i
jeden z przywódców sabbatajczyków podolskich. To właśnie jego rodzina
uznawana była w połowie XVIII w. za główną wylęgarnię
sabbataistycznej herezji. Jego córka Chaja była sabbataistyczną
prorokinią, która słynęła z tego, że znała na pamięć całe
rozdziały Zoharu. W 1755 razem z Mardochajem ze Lwowa i Nachmanem
z Buska namówił przebywającego w Smyrnie Jakuba Franka do przyjazdu do
Polski. Jego synowie: Salomon, Jehuda, Natan i Jicchak należeli do najbliższych
i najwierniejszych stronników Franka. Został zabity podczas prześladowań
i tumultów, wznieconych przez ortodoksów na Podolu jesienią 1757, po śmierci
protektora frankistów, biskupa kamienieckiego Mikołaja Dębowskiego. Szor
Jehuda ben Elisza (? Rohatyn
- ?) — członek mesjańskiej chawury Jakuba Franka. Po chrzcie w 1759
przyjął nazwisko Jana Wołowskiego. W 1768 wysłany został przez Franka
z poselstwem do Żydów morawskich. Jako jeden z nielicznych towarzyszył
Frankowi podczas oblężenia Jasnej Góry przez wojska rosyjskie w latach
1769-1772. Był powiernikiem ostatnich nauk Franka, które następnie
przekazywał pozostałym frankistom. [...] Szor
Salomon ben Elisza (1732 Rohatyn - ?) — jeden z najwybitniejszych
polskich frankistów, członek mesjańskiej chawury. Współorganizator
razem z Jehudą Lejbem Krysą słynnej dysputy publicznej frankistów z
rabina we Lwowie w 1759 roku. Po chrzcie przyjął nazwisko Franciszka Łukasza
Wołowskiego. Utrzymywał bliskie stosunki z sabbatajczykami czeskimi i
niemieckimi, m.in. z synami Jonatana Ajbeszica Jonasem, Wolfem i
Mordechajem. Jakub Frank często posyłał go z różnymi misjami za
granicę, m.in. do Pragi, Niemiec, Moskwy, Smoleńska. Prowadził też w
jego imieniu rokowania z konsulem rosyjskim w Warszawie, Repninem, w
sprawie ewentualnego przejścia frankistów z katolicyzmu na prawosławie
w zamian za uwolnienie Franka z klasztoru na Jasnej Górze. Był
sygnatariuszem Czerwonego Listu. Tarnicy
— mesjański ruch z pierwszej poł. XIX w., wiążący się z zapowiedzią
zbawienia w 5600 (1840) r. Nazwa „tarnicy” pochodzi od dwóch hebrajskich
liter taf i resz, których wartość liczbowa wynosi 600.
Podstawą tych oczekiwań było gematryczne wyliczeń daty zbawienia z tetragramu,
przedstawione w Sefer ha-Zohar. Zdanie autorów Zoharu,
po zburzeniu Świątyni, dwie ostanie litery tetragramu, waw i
he, symbolizujące męski i żeński aspekt bóstwa: Świętego Błogosławionego
i Szechinę, zostały rozdzielone. Wartość liczbowa he wynosi 5,
zaś waw 6. Wyciągnięte stąd wniosek, że proces jednoczenia się
Boga i zbawienia rozpoczął się po upływie 5 milleniów, konkretnie mówiąc:
w 60 roku szóstego millenium (5060=1300 n.e.), który zakończy się w
roku 5600 (1840 n.e.). Do tarników przyłączyli się zarówno wyznawcy
Sabbataja Cwi, chasydzi, jak i ich zdeklarowani przeciwnicy, tzw. misnagdzi.
Duża grupa polskich i litewskich tarników wyjechała do Palestyny na
powitanie oczekiwanego mesjasza. Po zawodzie mesjańskim wielu z nich
przeszło na chrześcijaństwo. Wolf
ha-Lewi z Lublina (XVII/XVIIIw.) — sabbatajczyk i jeden z liderów
słynnej wyprawy do Jerozolimy w 1700 na powitanie mesjasza, który w
tym roku miał powrócić na ziemię i dokończyć zbawienia. Po powrocie,
w 1707, w Nördlingen przyjął chrzest w Kościele ewangelickim razem z
12 innymi sabbatajczykami oraz nazwisko Franz Lothar Philippi. Po chrzcie
pracował jako chirurg. Można podejrzewać, że była to pierwsza znana
próba założenia w Kościele ewangelickim „obozu” sabbataistycznych konwertytów
na wzór tego, jaki założyli pierwsi wyznawcy Sabbataja Cwi w islamie,
a w poł. XVIII w. frankiści w Kościele katolickim. Jedynym pismem, jakie
po sobie zostawił jest kazanie pt. Die wahre Gott-Gelassenheit des
Erz-Vaters Abrahams und seines Sohnes Isaacs, von einem der mit Christo
treu vermeynet Franciscus Lutharius Philippus, Conversus Judaeus (Prawdziwa
ufność w Boga praojca Abrahama i jego syna Izaaka, [napisana] przez
wiernego Bogu Franciszka Lotara Filipa, konwertytę żydowskiego),
1715 (miejsce nie podane, str. npg.), wraz z załączoną doń notą autobiograficzną:
Der Weg nach Jerusalem (Droga do Jerozolimy). |