|
||
Andrzej
Saramowicz
(ur.1955) - absolwent Queensland Institute of Natural Science w Australii.
Prowadzi
Szkołę Nauk Sufich w Warszawie; udziela instrukcji w dziedzinie medytacji
i praktyk sufickich. Autor artykułów, tłumacz i redaktor przygotowanej
do wydania książki Spotkania z
Mistrzem Sufi. Przewodnik po współczesnym Sufizmie. Całość artykułu ukazała się drukiem i jest dostępna w 12 numerze Gnosis. |
Glosariusz terminologii sufickiej
|
|
Andrzej Saramowicz |
||
abd
— niewolnik, służebnik Boga, stworzenie
całkowicie zależne od swego Pana i Stwórcy. Każdy człowiek, niezależnie
od jego duchowej rangi, jest zawsze niewolnikiem. Abd al-Bari Szah, Sajjid
— (r.a.) wielki święty pięciu głównych sufickich ścieżek: Nakszbandijja,
Mudżaddidijja, Czistijja, Kadirijja, Szadilijja. Żył w Indiach na początku
tego wieku i osiągął wysoką rangę wśród Sufich oraz tytuły: Muhafiz
al-ulum (stojący na straży Szariatu
i Tariki), Qutb al-Madar (Biegun Świata), oraz Qutub al-Irszad (Biegun Duchowego Przewodnictwa). […] ahad — „Jeden”, słowo określające unikalność
jedność Boga, nie mającego żadnego związku z czymkolwiek (z rzeczami
stworzonymi). ahl al-marifa — ludzie gnozy,
gnostycy. Ahmad — jedno z imion Proroka Muhammada
(salla Allah alayhi wa sallam). Ahmad Faruki Sirhindi Mudżaddidi, Szajch
— (r.a) Szajch Ścieżki Nakszbandi, teolog i reformator. Mieszkał
w Indiach 1564-1625 w okresie panowania władcy Akbara. Większość obecnych
linii Ścieżki Nakszbandi wywodzi swój rodowód od tego wielkiego Szajcha.
Jemu przypisuje się zreformowanie i oczyszczenie praktyk sufickich ze
zbędnych naleciałości i obcych elementów. Był autorem wielu listów.
Niektóre z nich zawarte są w książce Sufism and Shari’ah. ajn al- kalb — oko serca,
narząd intuicji, miejsce poznania Obecności Boga. Allah — Bóg. Najwyższe imię Boga. Allah
jest najgłębszą rzeczywistością i znaczeniem wszystkiego, co jest przejawione
i nie przejawione. Dla Sufich Allah jest również Samą Boską Esencją,
której Sufi stara się doświadczyć i ku której się zwraca i dąży w kontemplacji.
Patrz: murakaba. Allahu Akbar — „Allah jest
Większy”. Wiedza Allaha jest nieograniczona: Allah jest Nieskończony,
Absolutny i Bez Granic. Jest On większy niż cokolwiek, niż wszystko
- nie ma słowa, które może pomieścić Allaha: On jest zawsze Większy.
[…] bajat - pakt, lub ryt inicjacyjny na
Ścieżce Sufi (Tarika). Ten pakt, który w istocie jest paktem pomiędzy
Allahem a Jego sługą, na zawsze wiąże ucznia (murid)
z jego przewodnikiem (murszid).
Podczas bajatu istnieje święty
moment w którym duchowa energia (baraka)
duchowego łańcucha (silsila)
przechodzi od murszida do
murida. Umożliwia to muridowi
bezpieczną duchową podróż pod ochroną Boskiej Protekcji i z Boską Pomocą. baqa — trwanie w Bogu, wiecznotrwałość.
Współistnienie z Bogiem na wieczność. Po uzyskaniu stanu unicestwienia
w Bogu (fana’ fi Allah), Sufi
powraca do świata jako niewolnik (abd)
i przyjaciel (waliyy) Allaha,
aby doskonalić tych, którzy dążą ku doskonałości. Według Sufich baqa
nie jest końcem, ale prawdziwym początkiem podróży ku Bogu. Patrz również:
fana. baraka — błogosławieństwo,
wszelkie dobro udzielone przez Boga, zwłaszcza takie, które zwiększa
subtelną, dobroczynną energię, płynącą przez ludzi i miejsca, i która
najsilniejsza jest w człowieku. Im bardziej oczyszczony jest człowiek,
tym większy przepływ baraki. Przytłaczającą barakę
można doświadczyć w miejscach świętych, sztuce i u świętych osób. Są
one teofanią objawiającej się i manifestującej Boskości tu na ziemi. derwisz — słowo perskie,
oznaczające ubogą osobę. Arabski odpowiednik fakir. Oznacza również poszukującego Allaha, dosłownie tego, który
szuka drzwi, przez drzwi bowiem można dostąpić Boga. Tymi drzwiami jest
jeden ze spadkobierców Wiedzy Proroka Muhammada (saws),
czyli mistrz Sufi. dikr — dosłownie wspominanie. Jedna
z podstawowych praktyk sufickich polegająca na głośnej lub milczącej
inwokacji Boga, przez powtarzanie indywidualne, lub w grupie Jego Imion
lub słów. Prawdziwy dikr jest
duchowym stanem (hal) w którym
wspominający (dakir) koncentruje
swe fizyczne i duchowe siły na Bogu tak, iż jego całe jestestwo może
być złączone z Absolutem. dikr khafi — jest dikrem
praktykowanym milcząco i jest charakterystyczny dla Ścieżek Nakszbandi
i Mudżaddidi. Dikr dżali jest praktykowany na głos. al-dżihad al-akbar — większa święta
wojna. Ciągła i czujna walka wewnętrzna z niewiedzą, zmysłowymi pasjami
i wadami niższej jaźni, która odciąga i oddala człowieka od Boga. Jest
to prawdziwa walka przeciwko wewnętrznym wrogom, wewnętrznym „niedowiarkom”
i wewnętrznym tyranom. Niebiańską bronią używaną w al-dżihad al-akbar jest pamiętanie Boga (dhikr Allah). al-dżihad al-aszgar — mniejsza
święta wojna. Zewnętrzna walka przeciw niewiernym niewierzącym i tyranom.
[…] fana — unicestwienie
w Bogu, rozpuszczenie się, śmierć jaźni (Koran 55:26,27 – „Wszystko
co na niej (ziemi) przeminie, a pozostanie oblicze twego Pana”). Człowiek
łącząc się z Bogiem, Rzeczywistym, jest w stanie wygaśnięcia, unicestwienia
swego ego, jego przejawów
i indywidualnych ograniczeń. Fana
jest końcowym etapem wznoszenia się ku Bogu. W drodze ku Niemu murid
musi przejść przez różne etapy fana,
a każdy z nich przywiedzie go do jego Celu. Istnieje tysiące takich
fana i za każdym razem, kiedy
niewiedza została zastąpiona wiedzą, murid
doświadcza fana. Doświadcza
on więc unicestwienia niewiedzy. Istnieją trzy rodzaje fana: fana fi Allah, fana fi al-rasul,
fana fi al-szajch. fana fi Allah — unicestwienie
w Bogu. Końcowy etap Wędrówki Powrotu do Allaha. Istnienie rozmiłowanego
jest unicestwione i wchłonięte w Istnieniu Umiłowanego. Odtąd zaczyna
się nieskończona podróż odsłaniania Nieskończonej Wiedzy czerpanej z
Esencji Samej. fana fi al-rasul — unicestwienie
w Świętym Proroku Muhammadzie (saws).
„Nikt nie spotka Allaha zanim nie spotka Proroka”. Po unicestwieniu
w jaźni swego szajcha, murid
kontynuuje podróż dzięki Łasce Najwyższego do kolejnej fana,
która jest unicestwieniem w Proroku. Na tym etapie murid przepełniony jest wszechogarniającą miłością Świętego Proroka
Muhammada, miłością, która jest większa niż czegokolwiek on do tej pory
doświadczył. Święty Prorok staje się mu droższy niż życie samo. fana fi al-szajch — unicestwienie
w Szajchu. Człowiek niedoskonały nie potrafi o własnych siłach osiągnąć
unicestwienia w Bogu (fana fi
Allah). Dlatego potrzebuje on duchowego przewodnika, Szajcha, który
jest pierwszym etapem w tym procesie. […] hakika — esencja rzeczywistości
lub Boskiej Prawdy. hakika Muhammadijja — „rzeczywistość
Muhammada”, archetypowy Prorok, Człowiek Doskonały poprzez którego Boska
świadomość jest Sobie przejawiona, światło z którego wszystkie rzeczy
biorą swój początek. hakikat at-tawadżdżuh — Rzeczywistość
Zwrócenia. Moc, która umożliwia murszidowi
zwrócić w swoją stronę serce jego murszida,
a poprzez siebie w stronę Świętego Proroka Muhammada i ostatecznie w
stronę Boga. Hidr — „Zielony Prorok”, hierofant
na ścieżce Sufi. Wspomniany jest w Koranie 18:60-82, jako duchowy przewodnik
Mojżesza. Pojawia się czasem, aby pomagać ludziom, lub poddawać próbie
ich szczodrość. hikma — mądrość. himma — duchowa aspiracja,
tęsknota do uwolnienia się od iluzji. Himma
jest najwyższym impulsem energii do ponownego połączenia się z Rzeczywistością.
Himma może być wrodzona (dżibillijja)
lub nabyta. Ibn al-Arabi — uczony,
gnostyk i Sufi, urodzony w Murcji (obecna Hiszpania) w 1165. Zwany był
Wielkim Szajchem Szajch al-akbar;
był autorem ponad 350 prac, na tematy metafizyczne i filozoficzne. Jego
prace są dziś nadal przedmiotem studiów jak i kontrowersji. idżaza — zaświadczenie,
upoważnienie wydane uczniowi przez jego Szajcha do udzielanie instrukcji
lub określonych nauk innym. ihsan — wewnętrzna szczerość w stosunku
do Boga. Wierny powinien czcić Boga z całą szczerością i tak, jak gdyby
widział Go cały czas, a kiedy go nie „widzi”, powinien mieć ciągłą świadomość,
iż Bóg widzi jego. iklas — szczerość, czystość intencji.
Bez tej szlachetnej cechy człowiek nie jest w stanie zbliżyć się do
swego Pana. Iklas pozwoli
mu daleką podróż i osiągnięcie wyżyn wiedzy. al-insan al-kamil — człowiek
doskonały. Sufi określają tym terminem człowieka, który urzeczywistnił
wszystkie poziomy istnienia i rozumienia. Przez Człowieka Doskonałego,
Allah dotyka świat. al-islam — poddanie.
Podróż powrotna do Boga rozpoczyna się od al-Islam,
co jest jedynie poddaniem werbalnym i przez wiele poziomów wznosi się
do drugiego, Rzeczywistego al-Islamu,
który jest totalnym i bezwarunkowym poddaniem się Woli Boga z pełną
wiedzą i miłością. […] jakin — absolutna, niewzruszona pewność.
Bóg Najwyższy mówi w Koranie: ”Czcij twego Pana, aż przyjdzie do ciebie
pewność”. (53:99). Istnieją trzy etapy pewności: „ilm
al-jakin (wiedza pewności), ajn
al-jakin (oko pewności) i hakk
al-jakin (prawda pewności). Wiedza pewności jest pierwszym etapem.
Można porównać go do usłyszenia opisu ognia. Oko pewności będzie ujrzeniem
płomieni tego ognia. Wreszcie prawda pewności będzie pochłonięciem przez
ten ogień. Kaba — święty ośrodek w Mekce w kierunku,
którego zwracają się muzułmanie w czasie rytualnych modlitw. Al Kaba
jest ziemskim symbolem Boskiego Tronu (al-arsz),
wokół którego krążą aniołowie i który jest symbolem uświęconego serca
Człowieka Doskonałego. kalb — serce, organ
nad-racjonalnej intuicji, posiadający zdolność bezpośredniego postrzegania
duchowych rzeczywistości, których umysł nie jest w stanie pojąć. Ludzkie
serce jest miejscem ciągłych zmian i fluktuacji. W nim, Transcendentna
Rzeczywistość styka się z człowiekiem. Serce jest również polem bitwy
Większej Świętej Wojny al-dżihad
al-akbar. Tu, grawitacyjna siła niższej jaźni nafs
konfrontuje wznoszącego i tęskniącego ducha ruh.
Walka toczy się pomiędzy dwoma przeciwnymi siłami, aby opanować ludzkie
serce. Pod zwodniczym kierunkiem szajtan
(szatana), nafs chce zrzucić
serce w głębiny niewiedzy. Jednak duch, który pochodzi od Boga ciągnie
serce w stronę Boga. Im bardziej serce jest oczyszczone, tym bardziej
podatne jest ono na nieodparte przyciąganie niebiańskiego ducha. Czuwanie
nad sercem jest częścią duchowego zmagania mudżahada
w Podróży Powrotnej. Zaawansowani na Ścieżce nigdy nie pozwalają
żadnym intruzom wejścia do ich uświęconych serc. Serce Człowieka Doskonałego
jest Boskim Tronem al-arsz, wokół
którego znajduje się duchowa rzeczywistość. Kalb
jest również jednym z subtelnych ośrodków percepcji lataif w praktykach Nakszbandi Mudżaddidi. kaszf — odsłonięcie lub objawienie.
Kaszf jest bezpośrednim doświadczeniem
Rzeczywistości objawionym w sercu sługi Boga. W Swej Nieskończonej Łasce
Bóg obdarza „rozmiłowanego” objawieniem, aby powiększyć jego wiedzę
o swym Panie i zwiększyć tęsknotę i miłość do Niego. […] kibla — kierunek w którym modli się
wierny. Początkowo muzułmanie kierowali się w stronę Jerozolimy, a dopiero
później w stronę Mekki. W istocie qibla
istnieje w każdym kierunku, Koran zapewnia bowiem, iż: „W jakąkolwiek
stronę wzrok wasz zwróci, wszędzie napotkacie Jego Oblicze” (2:15, tłu.
Buczacki). Aby uzyskać wiedzę tego „bezkierunkowego” kierunku podróżujący
musi wpierw skierować swoje modlitwy w stronę Świętego Miasta Mekki.
Potem jego murszid staje się
jego kibla. Wreszcie zwraca
się on w stronę swego oczyszczonego serca. Kiedy Prawda al-Hakk
jest odsłonięta w jego sercu, staje twarzą w twarz z Bogiem. Osiągnął
on Prawdę Pewności hakk al-jakin
iż tylko Bóg JEST. Bóg go otacza i jest w nim. W którą stronę ma
się teraz zwrócić? […] al-kisma wa al-nasib — przeznaczenie,
dola. Akceptacja zdarzeń codziennego życia, które jest wyrazem Piękna
i Majestatu Boga. Taka akceptacja może napełnić wierzącego uspokojeniem
i cierpliwością, które często są niezrozumiałe dla ludzi z zewnątrz.
Al-kisma wa al-nasib jest jedynie „werbalnym” pogodzeniem się z Jego Wolą.
Dopiero kiedy pogodzenie stanie się „wiedzącym” pogodzeniem, w którym
wierny zaczyna widzieć okiem wewnętrznego serca, iż wszystko naprawdę
pochodzi od Boga, wówczas może on prawdziwie dokonać transformacji swej
jaźni. […] la ilaha illa Allah — „Nie
ma boga oprócz Boga”. Ta pierwsza część muzułmańskiego świadectwa wiary
jest najwyższą deklaracją jedności (tauhid)
i może być wyrażone również: „nie ma rzeczywistość oprócz Rzeczywistości;
„nie ma prawdy oprócz Prawdy”; lub „nie ma miłości prócz Miłości”. „Nie
ma Boga” (la ilaha) jest negacją
wszystkiego, co nie jest Bogiem, „oprócz Boga” (illa
Allah) jest afirmacją, iż istnieje tylko jeden Bóg. Podczas praktyki
dikr »la ilaha illa Allah«, uczeń używa negacji la, aby „zmieść” wszelkie zanieczyszczenia które mogą być w jego sercu.
Ostatecznie za łaską Boga słowa la
ilaha illa Allah zastąpione są Słowem Samej Esencji Boga: wszystko
inne prócz Boga jest negowane - tylko Bóg jest potwierdzony. lataif — określenie
odnosi się do subtelnych esencji, lub ośrodków na ciele człowieka. Oczyszczanie
lataif
(l.p. latifa) stanowi
duchową pracę i zmagania na ścieżce. Oczyszczenie i udoskonalenie każdego
latifa oznacza etap w Podróży
Powrotnej i uzyskanie dodatkowego intuicyjnego wglądu na Ścieżce. W
systemie duchowym Ścieżki Nakszbandi
Mudżaddidi najbardziej znane lataif
to: qalb (serce/umysł);
ruh (duch/dusza); sirr (tajemny);
hafi (ukryty); akhfa (głęboko ukryty), oraz nafs
(jaźń). Każda latifa ma
swój kolor i odpowiada następującym Prorokom: Adamowi, Abrahamowi/Noemu,
Mojżeszowi, Jezusowi (Isa), oraz Muhammadowi (Pokój z Nimi). Istnieją
inne (jest ich dziesięć) ośrodki lataif
na Ścieżce Nakszbandi Mudżaddidi,
które uczeń poznaje i z którymi „pracuje” pod instrukcją swego szajcha.
Należy dodać, iż system lataif
różni od systemu czakr jogi, nie tylko ich subtelnością, ale przede
wszystkim ich funkcją. […] lubb — ziarno, rdzeń, „serce serc”,
lub najgłębsza świadomość. Lubb
jest wewnętrznym, ukrytym miejscem, gdzie wiedza Boga jest chroniona
przed tymi, którzy są jeszcze przywiązani do świata. mahdżub — coś co jest
zakryte. Bóg, Rzeczywistość, jest zakryty przed tymi, którzy nie „widzą”,
iż jest On Rzeczywistością. Między Bogiem a nimi znajduje się zasłona
(hidżab). Duchowa praca, alchemiczna
transformacja, która się odbywa pod kierownictwem duchowego przewodnika
Szajcha, polega na odsłanianiu i paleniu zasłon, aby tylko Promieniująca
Twarz Boga mogła być ujrzana. Zasłona jest jednak odsłonięta tylko dla
tego, kto jest na to przygotowany. makam — etap duchowego postępu, duchowa
stacja. Osiągnięcie maqam
jest wynikiem duchowego wysiłku i szczerości podróżującego, ale ostatecznie
zależne jest od Woli i Łaski Boga. To osiągnięcie jest trwałe w porównaniu
z duchowym stanem hal. Patrz:
hal i salik. marifa — Boska Wiedza.
Marifa jest światłem, które
Bóg kieruje w serce „tego, którego On Chce”. Jest to prawdziwa wiedza,
która przychodzi dzięki „odsłonięciu” kashf,
„świadectwu” muszahada i
„smakowaniu” dauk. Marifa pochodzi
od Boga, ale Nim nie jest, bowiem On Jest Niepoznawalnym w Swojej Esencji.
Potrójna Ścieżka powrotu to: Lęk makhafa,
Wiedza marifa, oraz Miłość
mahabba. Lęk prowadzi do
wiedzy, a to do bezwarunkowej miłości Boga. mudżaddid — odnowiciel,
reformator. Święty Prorok Muhammad (saws)
obiecał, iż odnowiciel będzie wysłany przez Boga do ludzi, co sto lat.
Jednym z największych mudżaddid
był Szajch Ahmad Faruqi Sirhindi, od którego imienia pochodzi gałąź
Ścieżki Nakszbandi „Mudżaddidi”. mudżahada — wysiłek i
duchowe zmagania przeciwko grawitującym pasjom niższej jaźni nafs. Mudżahada jest ciągłą
walką i zwie się Większą Świętą Wojną al-dżihad al-akbar. murakaba — zwrot odnosi
się do czujnej koncentracji, oczekiwania na duchową obecność. Podczas
murakaba sługa obserwuje jak
Bóg objawia się w zarówno Kosmosie, jak i wewnątrz siebie. W praktyce
kontemplacyjnej Nakszbandi Mudżaddidi, po zrobieniu intencji, kontemplujący
oczekuje cierpliwie w swoim sercu na Błogosławieństwo Boga. murid — uczeń. Oddaje się on pod kierownictwo
swego szajcha pozbawiając się tym swej własnej, osobistej woli (irada). Murid jest tym, który „pragnie Wiedzy Boga”. murszid — duchowy przewodnik,
szajch. Murszid jest prawdziwym
spadkobiercą Świętego Proroka Muhammada (saws);
przewodnikiem duchowym, który kieruje murida
w wiedzy o sobie do wiedzy o jego Panu. muslim — ten, który
poddał się Bogu, muzułmanin. W pewnym sensie całe stworzenie jest muslim, ponieważ każde stworzenie jest w kondycji poddania, choć nie
jest tego świadome. Istotą prawdziwego muslima
jest istislam, stan wewnętrznego
poddania i całkowitej harmonii z Boską Wolą. Wie on całą pewnością,
iż jest jedynie niewolnikiem, a niewolnik jest ciągłym poddaniu. […] mustawif — pretendent
do posiadania mistycznej wiedzy. Taki człowiek staje się niebezpieczny
dla siebie i innych. Będąc w okowach swej niższej jaźni al-nafs al- ammara, pretendent
utrzymuje, iż potrafi kierować innych do Wyższej jaźni. Poszukujący
autentycznego duchowego przewodnika powinien mieć się na baczności.
Takiego fałszerza łatwo jest dostrzec, kiedy jego słowa i czyny mierzone
są kategorią „pięknego modelu” usua
hasana Świętego Proroka Muhammada (saws). nafs — ego, jaźń, czasem dusza. Nafs
jest wymiarem człowieka, pomiędzy wolnym duchem ruh,
który jest światłem, a materialnym ciałem gism,
które jest ciemnością. Duchowa walka mudżahada
prowadzona jest przeciwko ciągnącym w dół tendencjom nafs, które uwodzą serce qalb
i próbują odwieść je od Boga. Nafs
jest również domeną imaginacji. Bóg jest wewnątrz naszych jaźni,
ale my Go nie widzimy. Cała praca Tasawwuf
zmierza w kierunku transformacji niższej jaźni al-nafs
al-ammara w Wyższą Jaźń al-nafs
al-kamila, oraz postrzegania Boga we wszystkim. Istnieje siedem
etapów jaźni, siedem pozycji w rytualnej modlitwie, siedem wierszy w
pierwszym rozdziale Koranu al-Fatiha
i siedem poziomów wiedzy. Wszystko to jest ze sobą ostatecznie powiązane. al-nafs al-ammara — „jaźń która
włada”. Koran mówi o tej jaźni: „dusza bowiem pobudza do złego, jeśli
tylko nie zmiłuje się mój Pan ”(12:53). Nafs
przebywa w sferze zmysłów i jest zdominowana przez ziemskie pasje
i pragnienia. Wstępna walka we wczesnych etapach podróży duchowej skierowana
jest przeciwko al-nafs al-ammara.
Ta jaźń odpowiada pierwszej postawie stojącej kijam
rytualnej modlitwy sala.
naksz — odbijać, wytłaczać, wzór. W
tadycji Sufich Nakszbandii mówi się, iż, murid
powinien tak koncentrować się na swoje serce, aby naksz wszystkiego co nie jest Bogiem było wymazane. Imię Nakszband
oznacza więc osobę, w sercu której „wytłoczone” jest imię Boga. Nakszband Muhammad Szajch
— (r.a.) urodził się w 1317 roku koło Buchary. Ścieżka Nakszbandi nosi
nazwę od jego imienia i różni się od innych ścieżek tym, iż jej sukcesja
(silsila) wywodzi się od Abu
Bakra as-Siddika, podczas gdy wszystkie inne ścieżki biorą swój początek
u Alego ibn Taliba. Ścieżka Nakszbandi jednak łączy w sobie dwie główne
linie przekazu poprzez Dżafara as-Sadika (702-765), dzięki czemu nazywana
jest czasem „Złotym łańcuchem”. Szajch Nakszband zainicjował między
innymi milczącą metodę dikr,
oraz „Jedenaście Reguł Nakszbandi”. Niektóre z reguł to: „świadomość
oddechu”, „samotność w tłumie”, wspominanie”, świadomość czasu”, „świadomość
liczb”, świadomość serca”, „czuwanie”, „podróż we własnej krainie”,
etc. nijja — intencja. Z punktu widzenia
stworzenia, akt posłuszeństwa Bogu wymaga czystości intencji. Bez czystej
intencji nie może zaistnieć szczerość w słowie i czynie. Bez względu
na rezultat czynu, istotna jest pierwotna intencja, która mu towarzyszy.
W rzeczywistości, czyn i jego skutek należą do Boga! nisba — relacja duszy
z Bogiem. Nisba Nakszbandija oznacza
ciągłą świadomość obecności Boga, której Sufi nie traci nawet na moment.
[…] rahimahu Allah
(r.a.) — „Niech Bóg się nad nim zmiłuje”. Zwrot wyrażający szacunek
po wypowiedzeniu imienia świętobliwej osoby. ruh — duch. Ludzki
duch jest również Duchem Boga, ponieważ On tchnął Swego Ducha w człowieka.
W Sufizmie al-Ruh ma następujące
znaczenia: Boskość, „niestworzony” Duch al-ruh
al-ilahi, zwany również al-Ruh
al-kudus, czyli Duch Święty, Uniwersalny, stworzony Duch al-Ruh
al-kulli, indywidualny Duch, lub raczej Duch spolaryzowany w relacji
do indywidualności. Koran na temat ducha mówi: „I zapytają ciebie o
Ducha. Powiedz: »Duch pochodzi od rozkazu mojego Pana, lecz wam dano
tylko niewiele wiedzy«”. Chrystus jest nazwany Duchem Boga. Ruh
jest jednym z lataif,
ośrodków percepcji w praktykach medytacyjnych Nakszbandii Mudżaddidi.
[…] sabr — cierpliwość. Doskonała cierpliwość
jest bezwarunkowym poddaniem się Woli Boga i akceptowaniem tego, co
zdarza się w każdym momencie życia. Sabr
jest największą cnotą, wymaga bowiem całkowitego i pełnego wiedzy
poddania. Mądrość hikma polega
na połączeniu cierpliwości sabr
z wdzięcznością szukr. safa — czystość. Tasauf jest czystością. Słowo „sufi” pochodzi od safa’.
Sufi jest niewolnikiem Boga; jego jaźń i ośrodki lataif
zostały oczyszczone przez praktyki medytacji, wspominanie Boga dikr, przez szczery duchowy wysiłek i przez Bożą Łaskę. Serce Sufiego
stało się miejscem gdzie przebywa Bóg. sahł — trzeźwość. Sahł jest powrotem po „nieobecności” spowodowanej duchowym upojeniem
sukr. Sufi nigdy nie objawia
swego wewnętrznego stanu i dla innych pozostaje zewnętrznie „trzeźwy”,
choć wewnętrznie jest w stanie sukr. salat — modlitwa. Salat symbolizuje połączenie się z Bogiem. Siedem postaw ciała modlitwy
rytualnej symbolizują etapy Duchowej Podróży Powrotnej, oraz siedem
poziomów wiedzy, które podróżnik musi przejść. Rytualna ablucja wudu,
która poprzedza modlitwę symbolizuje oczyszczenie i oddzielenie
się od nafs. […] salla Allah alayhi wa sallam —
„Niech Bóg obdarzy Go Pokojem i Łaską”. Kiedykolwiek imię Świętego Proroka
jest wypowiedziane, wierny muslim
przesyła to błogosławieństwo dla niego głośno, lub w głębi swego serca. sama — duchowy koncert, audycja, słuchanie.
Sama odnosi się zwłaszcza
do sufickich spotkań, w trakcie których muzyka i pieśni używane są jako
sposób otwarcia serca na wiedzę i boską świadomość. Patrz kawali. sifa — uzdrawianie. Boski lekarz al-tabib
al-ilahi, przepisuje dokładną dawkę lekarstw dla swoich pacjentów
(muridów) celem uzyskania
ich duchowej równowagi itidal
i przywrócenia harmonijnej konstytucji mizadż
mustakim. Jest to prawdziwe uzdrawianie. sina — sztuka. Sufi często nazwani
się Ludźmi Sztuki. Sztuką jest marifa,
światło, które Bóg kieruje w serce tego, kogo On Chce. Doskonały sługa
i oblubieniec Boga sam jest „dziełem sztuki” w tym sensie, iż jest jak
błyszczące lustro odbijające Doskonałość Boga w kosmosie. silsila — Duchowy Łańcuch.
Silsila każdej Tariqa pochodzi od Świętego Proroka Muhammada samego (saws).
Prawdziwy suficki Szajch zawsze może wykazać się pochodzeniem i genealogią
swojej ścieżki. Przyłączając się do silsila,
nowo inicjowany murid uzyskuje
środki do podróży powrotnej pod Boską Protekcją. Sufi — Kiedy człowiek oczyścił swoje
serce poprzez Pamiętanie Boga dikr
Allah, podróżował Ścieżką Powrotu i uzyskał Prawdziwą Wiedzę marifa nazywa się Sufim. Istnieje wielu poszukujących Mądrości i Prawdy,
ale tylko ci, którzy szukali Go dla Niego Samego zasługują na to imię.
Paradoksalnie ci, którzy zasługują na miano Sufich, nigdy nie czuli
się godni takiego honoru. Ponieważ Sufi osiągnął wysoki poziom Wiedzy
Boga, wie on z całą pewnością, że „niewolnik jest niewolnikiem, a Pan
jest Panem”. sukr — duchowe upojenie. Spowodowane
jest potężnym duchowym wpływem jak Wspominaniem Boga dikr Allah, duchowym koncertem sama,
czy też spojrzeniem przyjaciela Boga wali.
Wewnętrzna rzeczywistość przyjaciół Boga jest zawsze zachowana w tajemnicy.
Wali jest „wewnętrznie upojony”
i „zewnętrznie trzeźwy”. szajch — duchowy mistrz.
Szajch jest duchowym nauczycielem, który prowadzi ucznia od wiedzy o
jego jaźni, do wiedzy jego Pana. Szajch jest autentycznym przewodnikiem,
do którego poszukujący Prawdy musi się zwrócić, robiąc tak zwraca się
w stronę Boga Najwyższego (nie oznacza to jednak, że szajch Boga zastępuje,
jest on jedynie przypomnieniem celu, dla którego człowiek został stworzony,
to znaczy poznania Boga). Sufi mówią, iż ten, kto nie posiada szajcha
za przewodnika, ten za przewodnika będzie mieć szatana (tzn. kierować
się tylko będzie tylko głosem własnego ego).
Na ścieżce sufickiej Szajch jest niezbędny. szajtan — szatan.
Szajtan reprezentuje niskie cechy i czai się w niższej jaźni nafs,
starając się „ciągnąć” człowieka ku dołowi, dalej od Boskości. Większa
Święta Wojna toczona jest przeciw szatańskim tendencjom. szaria — Święte Prawo.
Szaria objawia i potwierdza
Boską Rzeczywistość hakika.
Celem przestrzegania praw szariatu jest utrzymanie wewnętrznej i zewnętrznej
czystości, oraz ujarzmienie szkodliwych przejawów ego. Szariat jest również
drogą prowadzącą do prawdziwej wiedzy. Ci, którzy „znają” Boga nigdy
nie porzucą Jego Świętego Prawa. szirk — utożsamianie lub przypisywanie
partnerstwa (innej rzeczywistości) Bogu. Jest to przeciwieństwo istoty
Islamu, który jest Jednością tauhid. szuhud — wewnętrzne
świadectwo. Poznanie Boga dokonuje się poprzez świadectwo, które jest
zawsze niepowtarzalne la tikrar
fi al-tadżalli u każdego „świadka”. tadżalli — objawienie,
odsłonięcie. Tadżalli jest
odsłonięciem Boga Samego przed Jego stworzeniami. Boskie Odsłonięcie
jest niepowtarzalne; jest światłem Niewidzialnego uchylonym sercu. Dwie
różne osoby nigdy nie doświadczą tego samego tadżalli,
dlatego różnice jakie istnieją pomiędzy wieloma turuk, nie powstają z powodu nieporozumień pomiędzy ich Mistrzami,
ale z tego, iż każdy człowiek i każde tadżalli
są unikalne. […] takwa —
bogobojność, która inspiruje do pilnowania się przed złem i działania
zgodnie z wolą Boga. Kiedy wiara i praktyka połączone są bogobojnością,
wtedy wiedza musi być osiągnięta. „Lęk przed Bogiem jest najwyższą mądrością”,
mówi jeden z Hadisów. tarika — droga albo
ścieżka (l.m. turuk). Tarika jest wąską i stromą Duchową Ścieżką prowadzącą do Rzeczywistości.
Można ją kroczyć jedynie pod kierownictwem doświadczonego Przewodnika
(patrz: szajch, murszid).
Nazwa tarika związana jest
z Duchową Ścieżką Islamu. tasawwuf — Tasawwuf jest Nauką o Jaźni oparta na naukach Świętego Proroka Muhammada
(saws). Znana jest na Zachodzie
jako Sufizm lub islamski mistycyzm. taslim — poddanie.
Taslim jest całkowitym, czystym
i bezwarunkowym poddaniem się Bogu w każdym momencie i w każdych okolicznościach.
Taslim jest kondycją prawdziwego
muzułmanina, dla niego, bowiem każdy moment jest Bogiem. tauba — zawrócenie. Oznacza zawrócenie
z drogi odwodzącej człowieka od Boga i skierowanie się ku Niemu z prośbą
o wybaczenie. Duchowa Podróż Powrotna do Boga rozpoczyna się z obudzeniem
skruchy. Tauba jest pierwszym
etapem tej podróży. Czasem oznacza również skruchę. tauhid — Jedność Boga.
Deklaracja Jedności Boga „Nie ma boga oprócz Boga” la ilaha illa Allah, jest esencją Islamu, a jej wiedza światłem.
W Sufizmie, cała egzystencja jest Jednym. Sufi urzeczywistnił Jedność
wewnątrz siebie. […] Uwajsi
—
mistyk, który osiągnął Wiedzę o Bogu nie będąc formalnie inicjowany
do duchowej ścieżki tarika i
nie mający swojego przewodnika. Mówi się, iż Uwajsi
jest prowadzony bezpośrednio przez Boga. Zwykle jednak jest to kierownictwo
Starszych Ścieżki, którzy już dłużej nie przebywają na ziemi. Nazwa
uwajsi pochodzi od Uwajs al-Karani, gnostyka współczesnego Prorokowi (saws),
którego nigdy on nie spotkał, jednak oboje wiedzieli o sobie i się „znali”.
Uważa się, iż niektórzy wielcy Sufi jak Baha’ al-Din Nakszbad, Abd al
Bari Szah i inni, byli Uwajsi. wahda al-szuhud — jedność świadomości
lub bezpośredniego świadectwa. Człowiek jest świadkiem obecności Boga
zgodnie z jego poziomem poznania i objawienia. Wahda
al-szuhud mówi: „Wszystko pochodzi od Boga, ale Nim nie jest”. wahda al-wudżud — jedność istnienia.
Istnieje tylko jedna Jaźń, która przejawia się w różnorodności przejawień.
Bóg jest Jeden w Swojej Esencji (Dhat),
w Swoich Atrybutach (Sifat),
oraz w Swoim Działaniu (Afal).
Ten islamski „panteizm” można wyrazić, że „Wszystko, co istnieje nie
jest oddzielne od Boga, ale też Nim nie jest”. Porównaj to z panteizmem
hinduskim, który mówi, iż „Wszystko, co istnieje jest Bogiem”, co jest
z punktu widzenia doktryny muzułmańskiej nie do przyjęcia. Wielki uczony
teolog i Sufi, Szah Wali Alla z Delhi, uważa, iż różnica pomiędzy wahda
al-szuhud a wahda al-wudżud wynika jedynie z określonego punktu widzenia, jest
więc sprawą percepcji. wali — przyjaciel Boga. Wali jest tym, którego Bóg wybrał na swojego przyjaciela, jest on
świętym Sufim. wara — wstrzemięźliwość.
Skrupulatne unikanie rzeczy zakazanych lub wątpliwych, które mogą ogarnąć
swym cieniem serce. W początkowych etapach Ścieżki Powrotu, wstrzemięźliwość
i duchowe zmagania są niezbędne do uzyskania wewnętrznej harmonii i
równowagi. Im większa czystość serca podróżnika, tym mniejsza potrzeba
do wstrzemięźliwości. waswas — szatańskie
podszepty, które wstępują w serce, by odciągnąć wiernego od ciągłego
pamiętania Boga. Waswas są
przebiegłe i niełatwe do zlokalizowania i uciszenia. Zmagania z waswas
są zdecydowaną częścią strategii w Większej Świętej Wojnie al-dżiha
al-akbar. Początkowo uczeń potrzebuje Murszida,
boskiego lekarza do protekcji i asysty w umiejscowieniu waswas.
Po wielu latach dyscypliny i duchowych zmagań, serce murida staje się stopniowo oczyszczone. Wówczas to on sam zaczyna
rozpoznawać podszepty, które niepokoją jego serce i jest w stanie sam
przed nimi sięobronić. Na Ścieżce Nakszbandi Mudżaddidi, murid rozpoczyna swą duchową praktykę od oczyszczenia serca wpierw,
a dopiero później oczyszcza swoją jaźń. Stąd powiedzenie: indiradż al-nihaja fi al-bidaja - „zaczynamy tam gdzie inni kończą”. wazifa — duchowa praca.
Do nich zaliczają się recytacje, modlitwy, dikr,
etc. Murid zawsze potrzebuje
pozwolenia Murszida do podjęcia
duchowej pracy. zahir
—
osoba która bierze rzeczy zewnętrzne za najbardziej istotne i nie szuka
wiedzy o wewnętrznej rzeczywistości. Zahir
na przykład przestrzega postu miesiąca Ramadanu, ale z powodu niewiedzy
i braku duchowej aspiracji himma,
odczuwa on jedynie fizyczny głód i pragnienie. Dotyczy to również innych
aspektów al-islamu, bowiem
zahir zawsze patrzy na zewnętrzne formy praktyk religijnych i nigdy
nie rozważa ich wewnętrznego znaczenia. […] |